Excursie 2010

Heemkundekring op excursie

SONY DSCDe jaarlijkse excursie van de Loonse Heemkundekring ging dit jaar naar Gilze, naar het museum van was- en strijkgereedschap: “Dè wascht en Strèkt”.

Op zaterdag 18 september 2010 kwamen rond 13 uur ruim twintig leden bij De Wetering bij elkaar om al carpoolend naar Gilze te rijden, waar we door mevrouw Joke Timmermans-Bogaarts, oprichtster en drijvende kracht van het museum, werden ontvangen. Bij binnenkomst viel meteen al de enorme collectie was- en strijkbenodigdheden op, die waren opgesteld in een drietal ruimtes met een totaal oppervlak van vier à vijf autoboxen.

In een boeiend en met humor doorspekt verhaal beschreef mevrouw Timmermans het was- en strijkproces, zoals wij het kennen van onze ouders en grootouders. Ze maakte daarbij ook uitstapjes naar Middeleeuwen en Oudheid, zodat we een afgerond en volledig beeld kregen van de oorsprong van onze wasmethoden. De geschiedenis van de wasmachine, droogmethoden en strijkijzers kwam nauwkeurig in beeld. De talrijke voorwerpen die in het museum te zien zijn begonnen voor ons te leven en hielpen ons bij onze eigen herinneringen aan vervlogen tijden.

Mevrouw Timmermans sprak zo beeldend over het vroegere wassen en strijken, alsof de toehoorders zelf ermee bezig waren. Alleen het koffiedrinken met appelgebak was echt.
Bijzondere indruk op ons maakte de grote collectie van strijkgereedschap, waarmee men vanaf de achttiende eeuw in Frankrijk kunstbloemen maakte op kleding en hoeden. De talrijke mallen en andere accessoires vertegenwoordigden voor de meesten van het gezelschap een volkomen onbekende kunstvorm.

De middag, georganiseerd door bestuurslid Ad Vermeer, vloog om en om kwart over vier werd de terugreis naar Loon aanvaard, waar we in het Kioskcafé nog na konden kaarten over deze bijzonder geslaagde middag. De ruim 230 leden van de heemkunde die niet meegegaan waren, hebben duidelijk iets gemist, daar waren de deelnemers het over eens.

Hieronder ziet u een foto-impressie van de excursie.