65+ Eftelinguitje voor een oudje

Daan Scholte fotografeerde Osse ouderen in de Efteling, 30 juli 1952

Eind mei 1952 opende in de Efteling het bekende Sprookjesbos voor het eerst zijn poorten. Vanaf het begin brachten grote groepen in georganiseerde uitstapjes een bezoek aan deze attractie, maar van de eerste jaren is daarvan weinig gedocumenteerd. Dat op 30 juli 1952 een groep van 430 bejaarden uit Oss een reisje naar Kaatsheuvel maakten, is dan ook niet echt uitzonderlijk (behalve dan voor de deelnemers). De fotoserie die freelance fotograaf Daan Scholte (1907-1973 daarvan maakte, is dat wel. Scholte werkte voor het Dagblad voor Oss en Omstreken dat uitgebreid van dit uitstapje verslag deed. In de krant verscheen toen maar één foto, de andere werden korte tijd in Oss in een vitrine getoond en pas recent kwam de hele serie weer tevoorschijn uit het archief van Scholte dat nu wordt bewaard in het Stadsarchief van Oss.

Eftelinguitje voor een oudje 1952

Nu, in 2017, is het 65 jaar geleden dat het Sprookjesbos opende en dat dit uitstapje van Osse 75-plussers plaatsvond. De foto’s verzameld in een aantrekkelijk boek, samen met korte inleidende teksten over Daan Scholte, de beginjaren van de Efteling en de tekst van het krantenbericht uit 1952. De foto’s zijn voorzien van korte teksten en aangevuld met enkele oude en nieuwe foto’s die het geheel in context plaatsen. Het boek biedt daarmee nostalgisch kijkplezier voor Eftelingliefhebbers, geeft een tijdsbeeld en vormt een aanvulling op de twee eerdere fotoboeken met selecties uit het rijke oeuvre van Daan Scholte, een fotograaf met en scherp oog voor detail.

Het boek is beschikbaar gekomen midden in de maand van de geschiedenis die dit jaar het toepasselijke thema Geluk heeft.

65+ Eftelinguitje voor een oudje  is verkrijgbaar bij Primera Loon op Zand, Oranjeplein 24, Stichting StuipZand, Kasteellaan 2a of stuur een e-mail naar: secretaris@heemkundekringloonoptsandt.nl

Daan Scholte, met teksten door Lauran Toorians en Marja van Trier, 65+ Eftelinguitje voor een oudje. Met fotoserie van 30 juli 1952 van fotograaf Daan Scholte. Loon op Zand: Stichting StuipZand, i.s.m. Stadsarchief Oss en Heemkundekring Loon op ’t Sandt, 48 pagina’s € 9,00