Excursie 2016

Fietstocht Heemkundekring Loon op ‘t Sandt naar familiemuseum ‘Onder den Hooizolder’

HooizolderDe weergoden waren ons goed gezind, op 15 juni vertrokken we om 19:00 uur van De Wetering naar Berkel- Enschot waar Familiemuseum Onder d’n Hooizolder staat, dat beheerd wordt door Mart en Nellie Koenen.

We werden in 2 groepen van 10 personen verdeeld, en terwijl de eerste groep een rondleiding kreeg, kon de andere groep koffie drinken en bedenken waar enkele gebruiksvoorwerpen voor werden gebruikt.

Het museum is ontstaan doordat een voorvader van Nellie Koenen in deze boerderij is gaan wonen. Hij kwam uit Oirschot en was klompenmaker. Toen een keer de schuur werd opgeruimd vond Mart dit gereedschap, maar ook spullen van diens zoon die in olie handelde.

In de loop der jaren brachten buren en familieleden allerlei andere spullen bij elkaar zodat er in 2007 een museum ontstond die een indruk geeft van gebruiksvoorwerpen die werden gebruikt door verschillende beroepen, op de boerderij en in huis. Voor velen een herkenning van vroeger tijden.

Later wisselden de groepen. Om 21:45 uur werden Mart en Nellie bedankt voor hun uitleg waarna we weer naar huis fietsten waar we net op tijd voor de buien arriveerden.

Deze fietstocht werd  georganiseerd door bestuursleden Mia Janssen-Van Hooren en James Hannam.