Peperstraten veel ouder dan verwacht

Foto van de Kaatsheuvelse Peperstraat rond 1950
Foto van de Dr. Van Kesselstraat in Loon op Zand. Op deze plek staat op een kaart van
Hendrik Verhees uit 1772 de naam Peperstraat.

Het Geheim van de Peperstraten

Marja van Trier uit Loon op Zand startte in 2017 een onderzoek naar de herkomst van de vele Peperstraten in Nederland en België. Die zijn waarschijnlijk veel ouder dan tot nu toe aangenomen. Een groot deel van de Peperstraten dateert uit de Middeleeuwen.

In haar werk als theatermaker over landschapsgeschiedenis was Van Trier al verschillende keren in een Peperstraat terecht gekomen. Omdat de bestaande verklaringen voor die naam haar vaak niet erg aannemelijk leken, ontstond het plan om er een gedegen onderzoek naar te doen. Dat resulteerde in een aantal ‘Peperstraatvakanties’. Want niet alleen de informatie op schrift (en digitaal) is belangrijk, maar ook de onmiddellijke omgeving, hoogteligging, lengte en breedte van de straat doen ertoe, net als foto’s en informatie die alleen de ‘locals’ hebben. Tientallen mensen, verenigingen, heemkundekringen droegen informatie aan. Historici, archeologen en archieven die in coronatijd de tijd konden nemen om mee te zoeken naar de Peperstraten en andere pepernamen in Nederland, hielpen mee om zoveel mogelijk informatie boven tafel te krijgen. Daardoor ontstond langzaam een totaal andere kijk op veel van de pepernamen.

In Midden-Brabant komen en kwamen Peperstraten en vergelijkbare pepernamen voor in Cromvoirt, Kaatsheuvel, Loon op Zand, Nieuwkuijk, Oisterwijk en Tilburg. In Noord-Brabant komen tweeëntwintig pepernamen voor en in heel Nederland zijn tot nu toe 108 pepernamen gevonden. In augustus wordt het verassende resultaat van het onderzoek in boekvorm gepresenteerd.

Leden van de heemkundekring Loon op ’t Sandt kunnen voor 31 juli het boek met korting bestellen.  Het boek heeft een A 4 formaat. Vierkleuren druk met 256 bladzijden met honderden foto’s en kaartjes en een harde kaft. Tot 31 juli te bestellen voor 17,50 euro via [email protected]. Vanaf 1 augustus in de boekhandel voor 20,00 euro.

Marja van Trier, Het geheim van de Peperstraten. Loon op Zand 2023, 256 blz., ISBN  9789080539464

Reacties zijn gesloten.